Sådan får du nok fuldkorn
En portion havregryn og to skiver fuldkornsrugbrød om dagen giver 75 gram fuldkorn og er den mængde, som Fødevarestyrelsen nu anbefaler danskerne at spise. Men kun 6 % får så meget fuldkorn, og i gennemsnit spiser vi under det halve af, hvad vi burde. Men ifølge nye tal fra undersøgelsen 'Danskernes Kostvaner 2003–2008', som forskere fra Fødevareinstituttet står bag, er danskerne begyndt at tage budskaberne om mere af det gode fuldkorn og fibre til sig. Danskernes indtag af fibre er på fem år steget med ca. 10 %, og dermed er det sandsynligt, at vi også spiser mere fuldkorn, mener kostforsker Sisse Fagt fra Fødevareinstituttet.
(Jyllands-Posten 28.01.2010 og Kræftens Bekæmpelses nyhedsbrev)
News
Nordic Nutrition Conference in Iceland June 3rd – 5th 2012
The keyhole symbol now at restaurants
Lifestyle intervention study for prostate cancer patients starting soon
Sådan får du nok fuldkorn (in danish)
Ph.d. thesis: "Whole grain products - Determinants of intake and cancer risk" by Rikke Egeberg